Wednesday, September 15, 2010

مقایسه هنر ایران باستان با یونان باستان

همه این آثاری را که می بینید به ۳ تا ۵ قرن پیش از میلاد بر میگردند. آیا میتوانید بگویید کدام زیبا تر، انسانی تر، ملموس تر، ظریفتر، کاملا ۳ بعدی و هنرمندانه تر هستند؟ آثار ایران یا یونان؟  آثار یونانی قدیمی تری را هم میتوانید در اینترنت نگاه کنید.

 حتی اروپایی های قرن ۱۳ بعد از میلاد، نه قدرت  خلاقیت  و آزادی فکری آفرینش چنین مجسمه هایی را داشتند و نه تکنیک آن را.  یک نگاه ساده به این آثار نشان میدهد، ایران قرنها از یونان عقب تر بوده است.


این تفاوت دقیقا در مورد عقاید فلسفی و آثار هنری این دو فرهنگ صدق میکند. اگر تمام آثار هنری، فلسفی و ادبی تاریخ جهان را، حتی بدون توجه به تاریخ خلق آنها در نظر بگیریم، باز یونان باستان علیرغم قدمت در صدر همه ی فرهنگ ها جهان و ایران باستان در حد وسط یا زیر میانگین می آید.


آنچه ما از ادبیات یونان باستان به دست داریم، از زیبا ترین نمونه های فکری و خلاقی جهان است و آنچه از ایران باستان در دست داریم به قدری کم و بی محتوی است که قابل قیاس و قابل مطرح نیست

ایران باستان علیرغم قدرت نظامی بزرگش، از نظر علمی، فرهنگی و فلسفی در برابر یونان باستان چیز قابل مطرحی نبود. نه به این خاطر که ایرانیان بی فرهنگ بودند بلکه به این دلیل که  یونان باستان بسیار بسیار بسیار پیشرفته تر از همه جهان بود.  یونان  یکی از بزرگترین فرهنگهای جهان تا به امروز بوده و از خیلی نظرها برتر از اروپا و آمریکای امروز بود.  به این معنی که هیچ فرهنگی در طول تاریخ بشری نتوانسته در مدت کوتاه صد سال مانند یونان ۵۵۰-۴۵۰ قبل از میلاد این همه جهش ها و تراوشات فکری نشان دهد. متاسفانه فرهنگ تمام امپراتوری ایران باستان در برابر یک تک شهر آتن مانند فرهنگ دهات اطراف ابرقو بود در برابرکشور ایتالیای امروز




No comments:

Post a Comment